#ART – Kunst voor de Massa

2020-2

#ART - Kunst voor de Massa
Jaargang 27, nr. 2.

#ART - Kunst voor de Massa

De zoekopdracht naar #art op Instagram leverde op
7 november 2020 om 13:47 uur 719.148.905 berichten op. Deze lopen uiteen van afbeeldingen van kunstwerken,
street art, het werk van creatieve Instagramgebruikers en foto’s van mensen die via de tag zoveel mogelijk likes proberen binnen te halen. In onze
huidige samenleving is iedereen maar een muisklik verwijderd van een ontmoeting met een kunstwerk. Via Google Images zien we binnen één seconde het hele oeuvre van Vincent van Gogh (1853-1890) en op sites als closertovaneyck.com kunnen we verder inzoomen op het
Lam Gods dan ooit bedoeld door Jan van Eyck (ca. 1390-1441). Onze échte ontmoetingen met kunst vinden nog altijd plaats in musea, galeries en ateliers en ook daar weten we onze weg naartoe goed te vinden. In 2019 werden de Nederlandse musea bezocht door een recordaantal van 33 miljoen bezoekers. Kort gezegd, kunst was nog nooit zo makkelijk beschikbaar voor een zo groot publiek als nu. Tot we werden ingehaald door de actualiteit.

Toen we in het najaar van 2019 het thema voor deze Desipientia bedachten, hadden we nog nooit gehoord van COVID-19, Diederik Gommers of de anderhalvemetersamenleving en hadden we geen idee dat de musea in 2020 tot twee keer toe hun deuren moesten gaan sluiten. Sinds het voorjaar van 2020 behoren nieuwe ontmoetingen met kunst tot de orde van de dag. Niet in de fysieke wereld, maar via digitale platforms. We krijgen livestreamrondleidingen door tentoonstellingen die noodgedwongen moesten sluiten, luisteren naar podcasts en kijken naar YouTube video’s waar conservatoren uitleg geven over kunstwerken en doen mee met korte quizzen die musea op hun Instagramaccounts houden. Kunst blijft daardoor – tijdens de lockdowns, maar ook daarna - beschikbaar voor de massa’s en bereikt online misschien nog wel een groter publiek dan daarvoor. Mensen die de musea, zodra we van alle restricties af zijn, hopelijk ook fysiek zullen gaan bezoeken. Het thema Kunst voor de Massa bleef voor het bestuur en de redactie van de Desipientia daarmee uiterst relevant, zeker ook omdat de actualiteit ervoor zorgde dat de inhoud van het blad veranderde van onze eerste opzet.

Inhoud

Roosmarijn Dirx, "Toen 1224 foto's in één dag zien nog ongewoon was: Kunstfotografie in Nederland museale tentoonstellingen aan het begin van de twintigste eeuw", pp. 4-9.

Greta Bosello & Marcel van den Haak, "Sharing Art With Online Audiences: How Instagram can contribute to a democratic museum, pp. 10-14.

Een interview met Pieter Roelofs, "Een museum voor iedereen, dus ook tijdens corona", pp. 15-19.

Valery Cliteur & Lisa Spooren, "De middeleeuwen voor de massa in de negentiende eeuw: Van religieuze objecten op de Parijse kunstmarkt naar de eerste musea", pp. 20-25.

Een interview met Elviera Velghe, "Inclusiviteit is de weg naar de toekomst", pp. 26-29.

Bibi Queisen, "Kissing Doesn't Kill: Aanstootgevende posters van Gran Fury tijdens de aidsepidemie in de Verenigde Staten", pp. 30-33.

Een interview met Till-Holger Borchert, "Al zeshonderd jaar beroemd: Jan van Eyck", pp. 34-37.

Ali Shobeiri, "Aftermath Photography: A Lacuna Between Embracing and Resisting Mass Culture", pp. 38-42.

Meer